کد مطلب : 23392 تاریخ مطلب : 1396/07/22

19 درصد واحدهاي توليدي کشور زير پوشش استاندارد است

ياسوج- ايرنا- مديرکل مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان ملي استاندارد ايران گفت: 130 هزار واحد توليدي در کشور وجود دارد که از اين تعداد تنها 25 هزار مورد معادل 19 درصد زير پوشش استاندارد است.

به گزارش ايرنا، مصطفي رامندي روز چهارشنبه در همايش گراميداشت روز جهاني استاندارد در ياسوج اظهارکرد : 6 ماه نخست سال جاري 110 هزار مورد بازرسي از واحدهاي توليدي کشور انجام شد که پلمپ 726 واحد به دليل انطباق نداشتن با استانداردهاي لازم و تعليق استاندارد تشويقي 26 واحد ديگر به همين دليل را در پي داشت.
وي افزود: تنها 800 قلم کالا در کشور مشمول استاندارد اجباري است که اين تعداد بايد تا سال 1404 به عنوان سال پاياني سند چشم انداز توسعه کشور به 80 هزار مورد برسد.
مديرکل مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان ملي استاندارد ايران بيان کرد: يکي از بندهاي مهم سياستهاي کلي اقتصاد مقاومتي ارتقاي هر چه بيشتر استانداردسازي و حرکت به سوي استاندارد تمامي کالاها و خدمات در کشور است.
رامندي عنوان کرد: در حال حاضر تنها بر نحوه ارائه 10 خدمت در کشور نظارت استاندارد انجام ميشود که مهمترين آنها شامل شهربازيها و جايگاههاي سوخت سي.ان.جي است.
وي بيان کرد : از سال 1302 تا 1392 حدود 21 هزار عنوان استاندارد در کشور بازنگري و تدوين شد در حالي که اين تعداد از سال 1392 تا 6 ماه نخست سال 1396 حدود 14 هزار عنوان بوده است.
مديرکل مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان ملي استاندارد ايران گفت: حدود 40 درصد از مجموع 21 هزار عنوان استاندارد بازنگري و تدوين شده در کشور تاکنون مربوط به دولت يازدهم و سالهاي 1392 تا 1396 است.
رامندي اظهار کرد : شعار روز جهاني استاندارد سال جاري شامل استانداردها شهرها را هوشمندتر ميکند» است و در همين راستا نيز براي داشتن شهرهاي هوشمند در کشور بايد استانداردهاي لازم تدوين و اجرا شود.
وي افزود: اهميت و جايگاه ارزنده استاندارد و لزوم توجه بيش از پيش به آن بارها در اسناد بالادستي و سياستهاي کلان کشور مورد تأکيد قرار گرفته است.
رامندي استاندارد را از محورهاي مهم توسعه کشورها دانست و بيان کرد: راهبردهاي اصلي بهبود هر چه بيشتر وضعيت استاندارد در کشور و رساندن آن به حد ايده آل شامل مردمي کردن بحث استاندارد، تبديل استاندارد به مطالبه عمومي و وارد کردن آن به خانوادهها و مدارس براي نهادينه شدن روزافزون است.
وي عنوان کرد: سازمان ملي استاندارد ايران در حال بکارگيري هر چه بيشتر فناوري اطلاعات به منظور شفاف سازي، افزايش سرعت در کار، انجام بهتر امور و ارائه خدمات مطلوبتر به مردم است.
هفت مسئول کنترل کيفيت واحدهاي توليدي کهگيلويه و بويراحمد و سه واحد توليدي نمونه استان در زمينه رعايت استاندارد با اهداي لوح سپاس و جوايز ارزنده در اين همايش مورد تجليل قرار گرفتند.
22 مهر مصادف با 14 اکتبر سال جاري به نام روز جهاني استاندارد نامگذاري شده است.
نیمتا روزنامه های صبح کشور