کد مطلب : 79867 تاریخ مطلب : 1402/08/02

رئيس اتحاديه لوازم خرازي فروشان و وابسته تهران: تورم و کاهش قدرت خريد مردم عامل تعطيلي واحدهاي فعال شده است/ عدم اجراي پرداخت وام‌ با سود 12 درصدي

عبدالله اسفنديار بيان کرد: تورم و نوسانات ارزي علاوه بر افزايش قيمت کالاها باعث کاهش قدرت خريد مردم و در نتيجه رکود بازار و تعطيلي برخي از واحدها شده است.

عبدالله اسفنديار، رئيس اتحاديه لوازم خرازي فروشان و وابسته تهران در گفت وگو با پايگاه خبري اتاق اصناف تهران اثرات تورم و رکود اقتصادي موجود در جامعه را خانمان سوز دانست و گفت: در مجموعه اتاق اصناف ايران و تهران حدود سه ميليون واحد شغلي فعال وجود دارد که همگي تحت تاثير تورم و رکود بازار فشارهاي زيادي را تحمل مي کنند.

وي تاکيد کرد: متاسفانه تورم به تمام صنوف از جمله خرازي نيز آسيب رسانده و اتحاديه صنف خرازي که چندين رسته شغلي و صنفي را دربر ميگيرد، يعني حدود 12 هزار عضو رسمي و 6 هزار نفر در پروسه کار اداري قرار دارند، آسيب بيشتري را ما با توجه به تنوعي که در عرضه محصولات وجود دارد متحمل شده اند.

رئيس اتحاديه لوازم خرازي فروشان و وابسته تهران خاطرنشان کرد: اکثر کالاهاي عرضه شده در واحدهاي صنفي تحت پوشش اتحاديه صنف خرازي و وابسته تهران، وارداتي هستند از اين رو متناسب با نوسانات ارز، قيمت کالاهاي موجود نيز افزايش يافته و بالطبع کاهش خريد مردم و کاهش درآمد خرازي ها را به همراه داشته است.

اسفنديار با اشاره به افزايش قيمت در اين حوزه گفت: با وجود بازرسي هاي مکرر، سطح عمومي قيمت ها در صنف خرازي و وابسته طي ماه هاي گذشته افزايش داشته است. از سوي ديگر کاهش قدرت خريد مردم به واسطه تورم و ناتواني در خريد کالاهاي لوکس و غير ضروري است که عمده کالاهاي گروه صنفي خرازي و وابسته نيز جزو اين دسته کالاها هستند. بر اين اساس برخي از واحدهاي فعال مجبور به تعطيلي و درخواست لغو مجوز شده اند.

وي يکي از مشکلات مهم اين صنف را تخصيص ارز عنوان کرد و افزود: اکثر اقلام اين صنف وارداتي هستند و اين در شرايطي است که در خصوص مسايل تخصيص ارزي و ترخيص کالا دچار مشکلات عديده اي هستيم. از جمله اين مشکلات ميتوان به زمانبر بودن پروسه دريافت مجوزهاي ارزي و همچنين معرفي به صرافي ملي اشاره کرد که باعث تاخير ورود کالاها به کشور شده و همين امر قيمت را افزايش داده است.

رئيس اتحاديه لوازم خرازي فروشان و وابسته تهران با انتقاد از تغيير مکرر کد کالاهاي وارداتي گفت: متاسفانه به تبعات شاهد جا به جايي کد کالاهاي وارداتي هستيم. يک کالايي که کد 24 داشت ماه بعد 22 شده و ماه بعد يه رقم ديگر در صورتيکه اصلا لزومي به اين همه تغيير و سردرگمي واردکنندگان نيست.

وي در ديگر مشکلات بخش تخصيص ارز گفت: متاسفانه طولاني شدن پروسه تخصيص ارز و معرفي به صرافي ملي و کارگزاري ها که حتي تا چهار ماه هم ممکن است زمان ببرد، باعث شده کالاها با تاخير وارد بازار شود و همين کمبود کالا عرضه توزيع را دچار اخلال کرده و افزايش قيمت کالا را به همراه داشته است.

اسفنديار تصريح کرد: به تمام اين مشکلات، تورم، تحريم، هزينه هاي سربار موجود، افزايش بي رويه ماليات و دستگاه هاي پوز هم اضافه شود همگي باعث تعطيلي بيشتر واحد هاي فعال شده است.

رئيس اتحاديه خرازي فروشان و وابسته تهران به نقش دولت جهت حمايت اصناف اشاره کرد و گفت: در شرايط فعلي با توجه به اينکه کسبه بازار در طول اين سالها علاوه بر پرداخت مالياتهاي مختلف هميشه يار و کمککننده دولت در حل مشکلات جامعه بودهاند، توقع داريم دولت نقش محوري ايفا کند تا آسيبهاي اقتصادي اصناف کشور از بين برود که از آن جمله رفع مشکل پرداخت وامها با سود 12درصد است که تاکنون اجرايي نشده و مي تواند باعث حمايت اصناف شود

نیمتا روزنامه های صبح کشور